انجمن سخن دل

اگر عاشقی اگر معشوقی اگر دل شکسته ایی اگر اسیر عشقی و اگر شیدایی اینجا خانه توست
 
الرئيسيةPortalاليوميةپرسشهاي متداولجستجوليست اعضاگروههاي کاربرانثبت نامورود
المواضيع الأخيرة
» عشق و محدودیت
السبت مارس 31, 2012 3:02 am من طرف borzu31

» سفرهای نوروزی بار دیگر باز راه رسید
السبت مارس 07, 2009 10:29 pm من طرف شکیلا آسایش

» بررسی چهارشنبه‌سوری
السبت مارس 07, 2009 10:20 pm من طرف شکیلا آسایش

» موسیقی ،نوروز و رسالت های ملی ومیهنی
السبت مارس 07, 2009 10:07 pm من طرف شکیلا آسایش

» آیا می دانی که ؟
السبت مارس 07, 2009 9:56 pm من طرف شکیلا آسایش

» ازدواج سرآغاز آرامش
السبت مارس 07, 2009 9:50 pm من طرف شکیلا آسایش

» درست کار کنیم تا سلامت بمانیم
السبت مارس 07, 2009 9:47 pm من طرف شکیلا آسایش

» در اقدامی غیر منتظره، بیل گیتس تعدادی پشه مالاریا در سالن کنفرانس رها کرد
الإثنين مارس 02, 2009 12:50 pm من طرف sora

» دانلود موسیقی متن کارتون های خاطره انگیز
الإثنين مارس 02, 2009 12:20 pm من طرف sora

» از ارد بزرگ تا برایان تریسی
الجمعة فبراير 13, 2009 1:54 pm من طرف الهام

ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
بخش
Navigation

 Portal
 صفحه اصلي
 ليست اعضا
 مشخصات فردي
 پرسشهاي متداول
 جستجو

تصويت
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم

شاطر | 
 

 از که بگريزي از خود اين محال*

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
شکیلا آسایش
Admin


تعداد پستها : 105
تاريخ التسجيل : 2009-01-22

پستعنوان: از که بگريزي از خود اين محال*   الجمعة فبراير 06, 2009 9:04 am

از که بگريزي از خود اين محال*



جواد طوسي



يک ويژگي قابل دفاع پرويز شهبازي، جسارتش در کات کردن از يک دنيا و بيان
اجرايي نه چندان ارژينال که در «مسافر جنوب» و «نجوا» شاهدش بوديم و گرايش
به تجربه هاي مستقل خلاقانه در دو کار اخيرش (نفس عميق و عيار 14) است.
اگر مضمون را جدا از ساختار ندانيم و بر پايه مباني اخلاقي و اصولگرايي
نسل ما «نفس عميق» از نظر قالب مضموني و کنش ها و واکنش هاي آدم هايش زياد
باب طبع مان نباشد، در «عيار 14» اين دافعه در ديدگاه و مباني اجتماعي تا
حدودي رنگ باخته است. در اينجا شهبازي در امتداد توجه عميقش به فرم و
ساختاري بديع و هوشمندانه، به روانشناسي فردي آدم هايش با راهيابي به خلوت
شان مي پردازد. اين نوع شخصيت پردازي او از دو آدم اصلي اش (فريد و منصور)
و ايجاد ابهام تعمدي در کنش ها و واکنش هاي منصور، باعث شده بيننده با
فيلم و آدم هايش درگير شود و اين درگيري بعد از اتمام فيلم، تداوم داشته
باشد. «عيار 14» به رغم روايت پردازي غيرمعمولش، اين قابليت را دارد که
بيننده خود را خسته نکند و به چرت زدن و وول خوردن روي صندلي وا ندارد.

اين
عقب بردن زمان و روايت پردازي تو در تو با آدم هايي که شمايل باورپذير و
رئاليستي دارند، رفته رفته در کليت فيلم به يک فرم تبديل مي شود.

ممکن
است بيننده براساس نشانه ها و پيش درآمدهايي که حضور انتقام جويانه منصور
را تداعي مي کند، انتظار آن وضعيت انفعالي او را در انتها نداشته باشد اما
شکل بازي سينمايي شهبازي با ذهنيت و واقعيت به گونه يي است که ما از اين
رو دست خوردن شاکي نمي شويم در واقع اين بستگي به آدمش دارد که منصور را
از چه منظري ببيند. مثلاً احسان (دوست فريد) در آن همنشيني و هم کلامي
کوتاه مدت منصور را آدمي ساده و بي غل و غش مي بيند اما آدم خرده شيشه
داري مثل فريد او را در کانون سوءتفاهم سبک سنگين مي کند. سوءتفاهم و
بدگماني فاجعه مي آفريند اما در دل سادگي اتفاقي نمي افتد. از اين منظر
«عيار 14» در قالب متکي به فرم خود ميزان عيار آدم هايش را تعيين مي کند.

در
عين حال که شهبازي در «عيار 14» به جزييات صحنه و زبان سينما و استفاده
هنرمندانه از لوکيشن و فضا اهميت زياد مي دهد ولي در کنارش بستري فراهم مي
سازد که ما از نشانه هاي زمختي که اجراي خشونت را تداعي مي کند به آرامش و
سادگي محض در آن «لانگ شات » پاياني برسيم. او قالب هاي کلاسيک جاري در
سينماي وسترن را در چنين دنياي دوگانه يي پايه ريزي مي کند که البته مي
تواند موافق و مخالف خودش را داشته باشد.

يک اشاره و گلايه؛
متاسفانه پرويز شهبازي با ترک سينماي رسانه ها و عدم حضور در جلسه پرسش و
پاسخ فيلمش، با انبوه کساني که براي شرکت در اين جلسه آمده بودند برخورد
خوبي نکرد. از او که با دقت و وسواسش حرمتي خاص براي ذات سينما قائل است،
انتظار مي رفت به اين جمع و نيز عوامل فيلمش که در سالن حضور داشتند،
احترام بگذارد.

*مصرعي از يکي از ابيات مولانا
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://arabehkhodayan.tv-soap.com
 
از که بگريزي از خود اين محال*
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن سخن دل :: تحلیل و تفسیر :: تفسیر و تحلیل های فرهنگی و هنری-
پرش به: