انجمن سخن دل

اگر عاشقی اگر معشوقی اگر دل شکسته ایی اگر اسیر عشقی و اگر شیدایی اینجا خانه توست
 
الرئيسيةPortalاليوميةپرسشهاي متداولجستجوليست اعضاگروههاي کاربرانثبت نامورود
المواضيع الأخيرة
» عشق و محدودیت
السبت مارس 31, 2012 3:02 am من طرف borzu31

» سفرهای نوروزی بار دیگر باز راه رسید
السبت مارس 07, 2009 10:29 pm من طرف شکیلا آسایش

» بررسی چهارشنبه‌سوری
السبت مارس 07, 2009 10:20 pm من طرف شکیلا آسایش

» موسیقی ،نوروز و رسالت های ملی ومیهنی
السبت مارس 07, 2009 10:07 pm من طرف شکیلا آسایش

» آیا می دانی که ؟
السبت مارس 07, 2009 9:56 pm من طرف شکیلا آسایش

» ازدواج سرآغاز آرامش
السبت مارس 07, 2009 9:50 pm من طرف شکیلا آسایش

» درست کار کنیم تا سلامت بمانیم
السبت مارس 07, 2009 9:47 pm من طرف شکیلا آسایش

» در اقدامی غیر منتظره، بیل گیتس تعدادی پشه مالاریا در سالن کنفرانس رها کرد
الإثنين مارس 02, 2009 12:50 pm من طرف sora

» دانلود موسیقی متن کارتون های خاطره انگیز
الإثنين مارس 02, 2009 12:20 pm من طرف sora

» از ارد بزرگ تا برایان تریسی
الجمعة فبراير 13, 2009 1:54 pm من طرف الهام

ورود
نام كاربر:
كلمه رمز:
ورود اتوماتيك در بازديدهاي بعدي: 
:: كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟
بخش
Navigation

 Portal
 صفحه اصلي
 ليست اعضا
 مشخصات فردي
 پرسشهاي متداول
 جستجو

تصويت
جستجو
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم

شاطر | 
 

 عزت‌طلبي و ذلت‌گريزي

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
شکیلا آسایش
Admin


تعداد پستها : 105
تاريخ التسجيل : 2009-01-22

پستعنوان: عزت‌طلبي و ذلت‌گريزي   الخميس فبراير 05, 2009 8:24 pm

◄ آموزه‌هاي اخلاقي، تربيتي نهضت حسيني



● نويسنده: علي - مهدوي

● منبع: روزنامه - رسالت



امام حسين (ع) و ياران همراه او، در اوصاف گوناگوني ممتاز بودند، لكن يكي از عالي‌ترين ويژگي‌هايي كه در آنان وجود داشت، ذلت ناپذيري آنان بود. مدرسه حسيني، مدرسه تربيت انسان بر مبناي سربلندي و بزرگواري و عزت و كرامت است. انساني كه واجد كرامت و عزت باشد، هرگز خود را خوار نمي‌سازد و حسين (ع) جلوه بارز اين‌گونه زيستن و بر اين مبنا تربيت كردن است. آن حضرت با نهضت خويش به همه انسانها آموخته است كه زندگي جز بر اساس كرامت و عزت، زندگي نيست و مرگ حقيقي در اين است كه كرامت انساني و عزت ايماني زير پا گذاشته شود. ابن ابي ‌الحديد معتزلي در كتاب خود، به مناسبت شرح خطبه 51 نهج‌البلاغه، بحثي را با عنوان “اباه الضيم و اخبارهم” (سرگذشت ستم ناپذيران) مطرح مي‌كند و جمعي از ستم‌ ناپذيران را در تاريخ اسلام نام مي‌برد. وي در ابتداي اين بحث مي‌نويسد: “سرور كساني كه زير بار خواري نرفته‌اند، كسي كه به مردم مردانگي و غيرت و مرگ زير سايه‌هاي شمشير را آموخته و چنين مرگي را بر خواري و زبوني ترجيح داده است، حسين بن علي بن ابيطالب است كه به او و يارانش امان داده شد، اما از آنجا كه نمي‌خواست تن به زبوني دهد و نيز بيم آن داشت كه ابن‌زياد اگر هم او را نكشد، به نوعي خوار و ذليلش سازد، مرگ را بر چنين زندگي‌اي ترجيح داد”(1.) در منطق حسيني زيستن با اهل طاغوت و زندگي در زير سلطه اهل ستم، با زبوني و خواري قرين است و سازش با طاغوت، ننگي است كه با ايمان و كرامت انساني سازگاري ندارد. هنگامي كه ابن زبير از امام در خصوص درخواست بيعت يزيد جويا شد، حضرت فرمودند: “از بيعت با يزيد امتناع خواهم ورزيد و زير بار بردگي و ذلت نخواهم رفت”(2.) هنگامي كه در حضور حاكم مدينه با تهديد مروان مبني بر بيعت با يزيد مواجه شد، عكس‌العمل تندي نشان داده، فرمود: “مثلي لا يبايع مثله؛ شخصيتي چون من با شخصي چون يزيد هرگز بيعت نمي‌كند”(3.) به برادرش محمد بن حنفيه نيز فرمود: “به خدا سوگند، اگر در هيچ نقطه‌اي از دنيا، هيچ پناهگاه و جاي امني نداشته باشم، هرگز با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد”(4.) شعار “هيهات منا الذله” و همچنين كلام ماندگار “والله لا اعطيكم بيدي اعطاء الذليل و لا افر فرار العبيد؛ به خدا سوگند نه به شما دست ذلت مي‌دهم و نه همچون بردگان فرار خواهم كرد”، براي هميشه، بر تارك تاريخ مي‌درخشد. در روز عاشورا در سخت‌ترين شرايط در حالي كه سپاه يزيد، ايشان و يارانش را محاصره كرده بود، حضرت در برابر صفوف دشمن، خطبه‌اي حماسي ايراد فرمود و پرچم حميت، عزت‌طلبي و سازش ‌ناپذيري را در بلند‌ترين قله انسانيت به اهتزار درآورد: “آگاه باشيد كه اين فرومايه (ابن‌زياد) مرا ميان دوراهي شمشير و خواري قرار داده است و هيهات كه ما تن به خواري دهيم، زيرا خداوند و پيامبرش و مومنان از اينكه ما تن به خواري دهيم ابا دارند، و دامنهاي پاك مادران و انسانهاي پاك ‌دامن و جانهاي باغيرت و نفوس با شرافت روا نمي‌دارند كه ما فرمانبرداري از فرومايگان را بر قتلگاه رادمردان مقدم بداريم”(5.) نه تنها امام حسين (ع) بلكه تمام ياراني كه با او در عاشوراي 61 هجري كشته شدند، در اوجي از عزت نفس و نستوهي شربت شهادت را نوشيدند. رد امان‌نامه شمر توسط حضرت ابوالفضل العباس (ع) نمونه‌اي از اين حقيقت است. چه نيكو پيامبر اكرم (ص) فرموده است: “حسين بن علي چراغ هدايت، كشتي نجات، پيشواي سعادت و خجستگي و امام عزت و افتخار است”(6.)

پي‌نوشتها:
-1 شرح نهج‌البلاغه، ج3، ص249
-2 موسوعه كلمات الامام الحسين، ص278
-3 همان، ص283
-4 مقتل الحسين خوارزمي، ج1، ص 188
-5 تحف‌العقول، ص 171
-6 عيون اخبارالرضا، ج1، ص 60
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://arabehkhodayan.tv-soap.com
 
عزت‌طلبي و ذلت‌گريزي
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن سخن دل :: بخش مدیریت :: نوشته های مدیر تالار-
پرش به: